Barnas årsfest - for første gang i Kirkenes Idrettsforening

Postet av Nina Greiner Iversen den 13. Mar 2024

Foto: Bård StienLørdag 9.mars var det yrende liv i Barentshallen; da arrangerte vi for første gang i historien Barnas årsfest i Kirkenes Idrettsforening! Ideen kom i forbindelse med planlegging av klubbens obligatoriske årsmøte, hvor vi forsøkte å finne ut hvordan vi kunne få flere til å delta på årsmøte, rekruttere flere til å bidra inn mot drift av klubben, samtidig som vi ønsket å gjøre stas på de aller viktigste medlemmene i foreninga vår; barna! Vi ønsker å vise barna det store fellesskapet de er en del av.

Vi sendte ut invitasjon gjennom medlemsregisteret vårt, annonserte på Facebook og hjemmeside, samt direkte ut i alle grupper der vi har barn i aktivitet – det ga resultater! Over 120 mennesker møtte opp i Barentshallen en lørdag formiddag; midt i fineste vinterturtiden 😊

Kirkenes idrettsforening har i dag om lag 550 medlemmer, herunder om lag 300 aktive barn og om lag 35 trenere som sørger for ukentlig aktivitet innen gymlek, håndball og fotball. Vi har også en gruppe som driver med orientering; gjerne i samarbeid med andre klubber. Vi har arrangert 17.mai stafett i en årrekke og fått en ny tradisjon med drift av en gratis Trimpoeng løsning for innbyggere i Sør-Varanger. Vi eier og drifter Vardenhytta og har e-sport under etablering i vår forening.

KIF-barna er i hovedsak medlem av enten gymlek, håndball eller fotball i klubben vår og aktivitetene ved Barnas årsfest gjenspeilet det. Med over 70 barn i alderen 3-15år som deltakere og om lag 25 barn i alderen 15-18 som sørget for aktivitet ble det liv og røre i hallen! Det var 4 stasjoner i hallen: Gymlek for de minste, en håndball stasjon og to fotball stasjoner. Alle deltakere fikk mulighet til å delta på alle aktiviteter, med unntak av gymlek som var forbeholdt de minste deltakerne.

Dagen ble startet med et lite eventyr, der vi forsøkte å sette fokus på viktigheten av å være en god lagkamerat og at det alltid er rom for litt gøy og moro; selv i de mest alvorlige konkurranser. Vi var så heldige å få Finnmark Fotballkrets med på laget for arrangementet; de sponset hele pølse-festen kom for å fortelle litt om deres inkluderingskampanje Mii-Met-Vi (MII-MET-VI - Norges Fotballforbund). Dette er en treårig kampanje opprettet for å hindre rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer. Noe vi også blir å sette ekstra fokus på i de kommende årene.

Festen ble avsluttet med is sponset av Joker Kirkenes og tilbakemeldingene var utelukkende positive – dette må bli en tradisjon! Det er vi i klubben enig i og har allerede fattet vedtak i styret om at barnas årsfest er kommet for å bli! Vi ønsker å takke alle som kom og bidro til at vi hadde en super lørdag i hallen og håper å se enda fler av våre medlemmer på barnas årsfest til neste år.

Nina Greiner Iversen, på vegne av styret og komiteen for årsfest for barn

(Foto: Bård Stien - P.S det kommer flere bilder etter hvert!)