KIF-gutten Patrick Salmi Berg til Sarpsborg

Postet av Kirkenes Idrettsforening den 30. Jan 2024

Søndag 28.01.2024 dro den lovende fotballspilleren Patrick Salmi Berg fra Kirkenes Idrettsforening (KIF) til Sarpsborg for å delta i Equinor sitt talentprogram for gutter på 15 år. Til tross for sin unge alder på 14 år, har Patrick allerede deltatt på flere lignende samlinger i løpet av sesongen 2023-2024.

Patrick har vært engasjert i fotball siden barndommen og har vært en aktiv deltaker i KIF helt siden han var 5 år gammel. Med en lidenskap for fotball uttaler han at idretten betyr mye for ham og tar opp mye av tiden hans både i hverdag og helg. Til tross for å ha prøvd seg innen håndball, bryting og ski som 11-åring, var det fotballen som fanget hans interesse på lang sikt.

Nå trener Patrick målrettet 4-6 ganger i uken, inkludert 3 økter med G15-laget, 1 økt med KIF G17-laget, og en økt med KIF A-laget. Han deler at det beste med fotballen er når han og laget mestrer utfordringer. Selv om sesongen for G15 i 2023 var preget av flere tap, mener Patrick at laget opplevde stor progresjon og god stemning. Som en andreårs G15-spiller forventer han en lettere sesong denne gangen.

Patrick uttrykker stor tilfredshet med å være utvalgt til Equinor Talentprogram og ser frem til uken som kommer. Han har allerede deltatt i flere samlinger i 2023 med lagkameratene fra KIF, og er kjent med flere av de han skal trene med denne uken. Turen til Sarpsborg er imidlertid ikke den eneste begivenheten for Patrick denne uken; torsdag fortsetter eventyret med treningssamling med Bodøglimt og Glimt Akademiet.

Fotballtalentets største drøm er å leve av fotball, helst som spiller, eller eventuelt innenfor andre idrettsrelaterte jobber.

På spørsmål om hva som er det beste med å være en del av Kirkenes Idrettsforening, fremhever Patrick de gode utviklingsmulighetene og setter stor pris på G15-laget. Han beskriver laget som en fantastisk gruppe hvor han trives godt, og som har et veldig positivt miljø.

Treneren og faren til Patrick, Kenneth Berg, er naturligvis stolt av sønnens prestasjoner og har fulgt ham som trener helt fra den første treningsøkten til nå. Han påpeker at det å være både trener og forelder er vanlig i foreningen og gir en unik inngangsport til barne- og ungdomsgruppen.

KIF ønsker Patrick lykke til med den utfordrende uken og håper den bringer mange positive opplevelser for videre vekst. Klubben håper at verdiene Respekt, Fellesskap og Begeistring vil følge ham gjennom uken, og ser frem til å dele hans nye erfaringer med klubben, laget og fellesskapet når han vender hjem.

Lykke til fra oss i KIF :)