Pasvikmila - Et Tradisjonsrikt O-løp vekker livet igjen i Terrenget

Postet av Kirkenes Idrettsforening den 17. Okt 2023

Pasvikmila, et o-løp som ble første gang arrangert i 2010, er nå tilbake etter en kort pust i bakken. Dette tradisjonsrike løpet, som har en spennende historie og en herlig atmosfære, ble nylig arrangert på Svanvik av Pasvik Hauk, Kirkenes IF, og Sandnes IL. Etter å ha vært i dvale i noen år, kom Pasvikmila tilbake for å samle både erfarne o-løpere og nye fjes i den vakre naturen rundt Pasvikdalen.

I år var det 20 løpere som deltok og kunne velge mellom Nybegynner 1,5 km, Kort løype 4,5 km og Lang løype på 8 km.

Det var en flott oppslutning fra deltakere i alle aldre og nivåer, fra erfarne o-løpsveteraner til de som kanskje deltok i sitt første løp. Løperne ble møtt med en perfekt høstdag som gjorde opplevelsen enda mer minneverdig.

I Nybegynnerklassen på 1,5 km viste unge talenter frem sin orienteringsferdighet, og her er resultatene:

• Amanda Jerijervi
  • Anita Robertson
  • Bjørk Kildemo
  • Gunnar Reinholdtsen (KIF)
  • Henry Robertson (PH)
  • Hill Haga
  • Klara Jerijervi
  • Senja S. Karlsbakk (SIL)

Kort løype på 4,5 km hadde også en god deltakelse, og her er de imponerende resultatene:

• Harald Sunde (KIF) - 45:56
  • Anders Bergset (KIF) - 49:35